Tel +7 (981) 720-51-20, danitapushkareva@gmail.com, dina_art@mail.ru

St. Petersburg, Russia

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White Vkontakte Icon
  • White Pinterest Icon

© DANITTA. Proudly created with Wix.com

2014

False memory

Photodocumentation of the performance in Cambodia

Traveler-researcher intervened in the historical text. Caught in an empty Cambodian temple, it creates new monuments, variants of "parallel history", which observe other tourists who came later. This model rhymes with domestic use of the test in the virtual space, rewriting its different users, creating a variety of treatments and options. For art to his game model poetics and variability are more important than historical accuracy and unambiguity. The world is no longer "library" and "an array of information". And we are not able to read is still as text exceeds our ability to master them. Now we do not read and operate data sets. Making the displacement blocks in a historic monument (in the form of pyramids of stones and reconstructed Hindu symbol yoni - lingam (feminine and masculine), the researcher ponders the topic of disorient the viewer, cultural fakie and return to the practice of creating stories with their own hands - hande made history.

В проекте "Ложная память" художник как путешественник-исследователь проводит интервенцию в исторический текст. Оказавшись в пустом камбоджийском храме, он создаёт новые памятники, варианты «параллельной истории», которую наблюдают другие туристы, пришедшие позднее. Эта модель рифмуется с бытованием теста в виртуальном пространстве, переписыванием его разными пользователями, созданием многообразия трактовок и вариантов. Для искусства с его игровыми моделями поэтика и вариативность оказываются важнее, чем историческая точность и однозначность. Мир больше не «библиотека», а «массив информации». И мы не способны читать по-прежнему, так как количество текстов превышает наши возможности их освоить. Теперь мы не читаем, а оперируем массивами данных.
Производя перемещения блоков в историческом памятнике (в виде пирамидок из камней и восстановленных индуистских символов йони - лингам (женское и мужское начало), исследователь размышляет на тему дезориентации зрителя, культурологических фейков и возврата к практике создания истории своими руками - hande made history.